Musique slave
C’est le concert doux des voix pleureuses,
Vieux chagrins résignés et tendresses
Que l’on méconnut et la tristesse
Des élans réprimés. Effleureuses
Voix sourdes, pleurez comme les ifs
Embrumés qu’échevèle un vent convulsif.
C’est le concert tout en lancinances
Des désirs contraires et la ronde
Des corbeaux et des folles arondes
Par le ciel fleuri d’incohérences:
Rouges pompeux, tristes violets
Dont se mêlent, en accords faux, les reflets.
C’est le concert vraiment sans mesures
Des baisers profonds et des morsures;
Le vibrement nerveux des ciguës
Sous l’archet des bises ambiguës
D’avril où reluit un soleil blond
Que voile une averse blême de grêlons.
C’est surtout l’écart entre le rêve
Et le réel qui, sans nulle trêve,
Par des accents forcenés s’exprime,
Comme une blessure s’envenime,
Puis éclate enfin en gémissant
Et remplit l’horizon noir d’un flot de sang.
Slavonic music
It’s the sweet choir of voices that weep,
Old resigned sorrows, fondnesses one
Was unaware of and the sad run
Of repressed urges. With your light sweep,
Mute voices, shed tears as does the yew
Befuddled when sudden gusts tousle it through.
It’s the full-throbbing concert awry
With conflicting desires and the ground*
Cawed by crows and the swallows’ mad round
In a florid irrational sky:
Pompous reds, sad mauves without end
Where all their reflections, false chords, also blend.
It’s the wild, untamed concert, the race
Of fierce biting and heavy embrace
Hemlock’s nervous vibrations that grow
Under April north winds’ fickle bow,
When the bright sunlight threatens to fail
When veiled in a pale sudden shower of hail.
It’s above all the cleft between dream
And the real that no truce will redeem
That’s in furious accents displayed,
Like a festering wound that’s decayed
And which groans as it bursts in a flood
And fills the black skyline with red-gushing blood.
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