Friday, 29 January 2021

Marie Dauguet: 'Musique slave'




Musique slave

 

C’est le concert doux des voix pleureuses,

Vieux chagrins résignés et tendresses

Que l’on méconnut et la tristesse

Des élans réprimés. Effleureuses

Voix sourdes, pleurez comme les ifs

Embrumés qu’échevèle un vent convulsif.

 

C’est le concert tout en lancinances

Des désirs contraires et la ronde

Des corbeaux et des folles arondes

Par le ciel fleuri d’incohérences:

Rouges pompeux, tristes violets

Dont se mêlent, en accords faux, les reflets.

 

C’est le concert vraiment sans mesures

Des baisers profonds et des morsures;

Le vibrement nerveux des ciguës

Sous l’archet des bises ambiguës

D’avril où reluit un soleil blond

Que voile une averse blême de grêlons.

 

C’est surtout l’écart entre le rêve

Et le réel qui, sans nulle trêve,

Par des accents forcenés s’exprime,

Comme une blessure s’envenime,

Puis éclate enfin en gémissant

Et remplit l’horizon noir d’un flot de sang.

 

 

Slavonic music

 

It’s the sweet choir of voices that weep,

Old resigned sorrows, fondnesses one

Was unaware of and the sad run

Of repressed urges. With your light sweep,

Mute voices, shed tears as does the yew

Befuddled when sudden gusts tousle it through.

 

It’s the full-throbbing concert awry

With conflicting desires and the ground* 

Cawed by crows and the swallows’ mad round

In a florid irrational sky:

Pompous reds, sad mauves without end

Where all their reflections, false chords, also blend.

 

It’s the wild, untamed concert, the race

Of fierce biting and heavy embrace

Hemlock’s nervous vibrations that grow

Under April north winds’ fickle bow,

When the bright sunlight threatens to fail

When veiled in a pale sudden shower of hail.

 

It’s above all the cleft between dream

And the real that no truce will redeem

That’s in furious accents displayed,

Like a festering wound that’s decayed

And which groans as it bursts in a flood

And fills the black skyline with red-gushing blood.

 

 

No comments: