Saturday, 25 May 2019

Werner Aspenström: 'Kölnerdomen'

kölnerdomen

Man säger: du måste se katedralerna
den gotiska basilikan och kupolkyrkan
i bysantisk stil... Jag har besökt dem
och kan berätta att de alla liknar stubbar,
träd som nekades att växa i himlen.
Jag bugar mig alltså inför Kölnerdomen
som inför en vördad släktning från skogen,
otvättad, av svampar överväxt.
(Liksom jag bugar mig inför floden Rhen
den mellan vinstockar och masugnar
simmande katedralen.)
Högt uppe på den västra fasaden
arbetar en man med en pneumatisk borr
– tänk dig ett tandläkarspett
i en jättes munhåla!
Vid tvärskeppet är tonen förvandlad,
till hälften sångbar.
Vid högaltaret kan den inte skiljas
från det Pro Nobis som alltid utströmmar
från de refflade pelarna.
Så överinner instrumentet klåparens händer.
Så infogar anden i sig även kroppens smärta.


cologne cathedral

People say: you must see the cathedrals
the Gothic basilica and the cupola church
in the Byzantine style... I have visited them
and have to state they all resemble stumps,
trees denied the right to grow into the sky.
And so I bow down before Cologne Cathedral
as before a revered relation from the forest,
unwashed, overgrown with fungi.
(Just as I bow down before the Rhine
the cathedral swimming between
vines and furnaces.)
High up on the west façade
a man is at work with a pneumatic drill –
imagine a dentist-woodpecker
inside the mouth of a giant!
At the transept the sound is transformed,
is half-singable.
At the high altar it cannot be distinguished
from the Pro Nobis that always streams out
of the fluted columns.
Thus does the instrument conquer the bungler’s hands.
Thus does the spirit subsume even the pain of the body.


No comments:

Post a Comment