Sunday, 17 August 2025

Lennart Sjögren: 'The pig' (1980)



Grisen

 

Här är grisen

Detta er grisens dikt.

 

Grisen över Europa och världen

mest tänker jag på grisen i Sverige.

 

När grisen föder och när den kommer ut i världen

när suggan som en kontinent av liv en natt föder.

De nyfödda som är gulligare än kattungar

de luktar choklad och kan duga som utvikningsblad

de luktar salt, ammoniak, ljummet socker, halm

de luktar sommar.

Sen stuvas de in i bilarna och kommer sig ut i världen                  

de är tidigt bestämda för världen.

 

När hon krystar och i natten klämmer fram de små

när hon är en mor lika god som någon annan

trynig ligger på sidan

och Sverige som dricker ur henne.

De små fjuniga, de små tungorna, de små näsborrarna

som skuttar omkring.

Om spädgrisens död

om födelserna som knappt hinner bli överståndna

om dödarna som knappt hinner vila sig.

 

Sverige som äter upp sig på grisen:

grisen, skjutmasken och det svenska välståndet

den svenska kulturen.

Grisodlingarna. Tulpanodlingarna.

 

Gris

du skära och användbara blomma i matvärlden.

 

Dürers teckning av grisen

det är den småväxta grisen, den kutryggiga,

den småvilda med långt borst. Det är en fast och

väl sluten gris, den ser så liten ut på bilden

så späd är den

men den är på väg att bära en värld på ryggen.

 

Grisen och dess död

grisen och sättet den lämnar världen

den offrar sig inte frivilligt

det är inte många som offrar sig frivilligt

de offras ändå.

Nu har den redan trynrepet på sig och är på väg

till skottet.

 

Den minoiska grisen t.ex.

gjuten som ett mindre monument i järn eller terrakotta.

Medelhavsgrisen

kom upp ur vattnet, klättrade på Kreta, försvann.

Ja, den ornamenterade grisen.

Och grisens vandring genom Europa

den fläckiga grisen, den senromanska, den medeltida

den franskt medeltida, den nordiska vintergrisen.

Den magra vildgrisen, furstejakterna, betarna

in mot den tämjda, den engelska och danska,

den späckiga. Först i vår tid den ekolodade

kundvänliga och fullt vetenskapliga.

Så som människan är så ock de lägre i hennes tjänst.

 

Grisen som den lägre

grisen som den sannare

grisen som man kan trivas med för att den är vad den är,

rätt fredlig är den

men bär sin aggressivitet, suggorna med de lömska betten

och de storvuxna fargaltarna

grisen redan som barn på väg till sin nedslaktelse

grisen på sin väg till kasslern

— därför tycker vi om den

för inget annat tycker vi om den.

Låt mig beskriva den döende grisen

som inte är den döende svanen.

 

Bondeslakterna, de tidiga morgnarna, skållvattnet

spjärnar bakåt, tänderna. Lock och pock, kommer fram

spretar, kommer i skottläge. Klubban, hålet i pannan.

Den smala pannan

de små pärlande ögonen, stickiga ögonen

mot vinterhimlens röda, det gälla skriket.

— Så fick du ändå dö i soluppgången.

Knäcks hop, kniven ledig in i strupen

det varma röda, borrar om, sörplar,

Livnär.

Skållas, tvättas, hårslits, klövslits

upphängd vit och naken.

O du nakna

du i morgonen svajande vita

så hänger du där, så över oss upphöjd

som till ett beläte upphöjd

En svan gungande i döden blev du ändå.

De springer runt dig, de har så bråttom

de skär upp dig, de tvättar dig, de avskiljer dina delar.

Äter dig.

 

Du kniper ögonen inför det som bländade i döden

du vajar där

och är nu mittpunkten i en universell rit —

det är inte många som tänker på, men nu delar du

ditt liv med våra liv

med bakbenen uppsträckta snuddar du nu

det himmelska.

 

Så är du också en faktor att räkna med

i svensk livsmedelshantering idag

du har din del i

sommarstugebyggandet och småbåtsägandet

fyraveckorsbadet, husvagnen och det tunna välståndet.

 

Den ätliga grisen

den gris som uppehåller världen

de lägre kasterna

den kast som uppehåller världen.

 

Jag såg ditt itukluvna huvud

tandraderna, den lilla hjärnklumpen, tuggtänderna

kindtänderna, det röd-vit-gula

näsgångarna, det flisiga, bladrika, det utstuderat

kryptiska. Katakomberna, fördämningarna.

Ditt universum i ditt huvud

som följer mig genom livet.

Ditt huvud och människans huvud, det är olika huvuden

fiskhuvud, fågelhuvud.

Din tunga (som är en delikatess), ögonen,

det kluvna trynet och de nerskurna öronen, snäckorna

därinne. Kindmusklerna. Strupvägen.

Och blykulan som låg så oskyldigt klar

mitt inne i hjärnan.

Jag ställde upp det framför mig och jämförde dig med

stjärngatorna

jämförelsen utföll till din fördel. Jag skulpterade dig

så som man i drömmar skulpterar

och du övertäckte världen.


 

The pig

 

Here is the pig

This is the pig’s poem.

 

The pig throughout Europe and the world

I’m mostly thinking about the pig in Sweden.

 

At the pig’s birth and when it enters the world

when the sow, like a continent of life, gives birth one night.

The new-born babies , that are cuter even than kittens,

they smell of chocolate and could serve as pin-ups

they smell of salt, ammonia, lukewarm sugar, straw

they smell of summer.

Then they are crammed into cars and enter the world

they are destined for the world early on.

 

When she bears down and, at night, squeezes out her young

when she is as good a mother as anyone else

when she snoutishly lies on her side 

and Sweden that drinks from her.

The small downy creatures, the small tongues the small nostrils

that frolic about.

About the piglet’s death

about the births that have scarcely been completed

about the deaths that scarcely have time to rest.

 

Sweden that fattens itself on the pig:

the pig, the shooting-mask and Swedish prosperity

Swedish culture.

Pig cultivation. Tulip cultivation.

 

Pig

you pink, versatile flower in the world of food.

 

Dürer’s drawing of the pig

it is the small pig, the hump-backed

the small wild variety with a long chest. It is a firm and

trimly formed pig, it looks so small in the picture

it is so young

but on the way to bearing a world on its back.

 

The pig and its death

the pig and the way it leaves the world

it does not sacrifice itself voluntarily

they are sacrificed even so.

Now it already wears the snout-rope and is on its way

to the parting shot.

 

The Minoan pig, for example

moulded like a small-sized monument in iron or terracotta.

The Mediterranean pig

came up out of the water, clambered around Crete, disappeared.

And the pig’s migration through Europe

the spotted pig, the late-Roman, the medieval

the French medieval, the Nordic winter pig.

The scrawny wild pig, the royal hunts, the tusks

the shift towards the tame pig, the English and Danish,

the full-fat pig. Not until our age the eco-loaded

customer-friendly and fully scientific.

Like the human race the lower animals are also in her service.

 

The pig as the lower

the pig as the truer

the pig one can get on fine with for being what it is,

it is quite peaceable

but carries its aggressiveness, the sows with their deceitful bites

and the massive wild boars

the pig already as an infant on its way to its slaughter

the pig on its way to smoked saddle of pork –

that is why we fancy it

for nothing else do we fancy it.

Let me describe the dying pig

which is not the dying swan.

 

The farmer slaughterers, the early mornings, the scalding water

braces backwards, the teeth. Coaxing and urging, comes forward

struggles, comes into firing position. The club, hole in the forehead.

The narrow forehead

the small, beady eyes, the prickly eyes

against the red of the winter sky, the shrill scream.

– so you even got to die at sunrise.

Collapses, the knife easily slips into the throat,

the warm redness, twists around, slurps,

feeds.

Is scalded, washed, dehaired, cloven in two

hung up white and naked.

Oh naked one

you swaying white in the morning

there you hang, raised above us

raised like a graven image

You became a swan swaying in death even so.

They leap around you, in such of a hurry

they cut you up, they wash you, separate your parts.

Eat you.

 

You narrow your eyes at this as if dazzled in death

you sway there

and now are the centre of a universal rite –

there are not many who consider the fact that you

are now sharing your life with our lives

with you hind legs upstretched you now lightly graze

the divine.

 

So you also are a factor to be reckoned with

in today’s handling of foodstuffs in Sweden

You have your part in the building

of summer cottages and ownership of small boats

the monthly bath, the caravan and the frail prosperity.

 

The edible pig

the pig that upholds the world

the lower castes

the caste that upholds the world.

 

I saw your cleft skull

the rows of teeth, the small clump of brain, the incisors

the molars, the red-white-yellow

nostrils, the splintered, leafy, the studiedly

cryptical. The catacombs, the dams.

Your universe in your head

that follows me through life.

Your head and a human head, there are different heads

a fish head, a bird’s head.

Your tongue (which is a delicacy), eyes,

the split snout and the cut-down ears, the whorls

within. The cheek muscles. The pharynx.

And the lead bullet that lay so innocently clear

in the centre of your brain.

I raised it up in front of me and compared it with

the avenues of the stars

the outcome was in your favour. I sculpted you

as one sculpts in one’s dreams

and you covered the entire earth.

 

  

No comments:

Post a Comment