Tuesday 26 May 2020

Nils Ferlin: 'Jag kunde ju vara...

Jag kunde ju vara ...

 

En luffare är jag — vad mera,

jag kunde ju vara en präst,

jag kunde ju vara en brukspatron

en bonde eller en häst ...

 

Jag kunde ju vara en svala,

en kråka eller en snok,

en snok — eller kanske en blomma,

ett sommarstänk i en bok ...

 

Nå — öster börjar i väster

och söder slutar i norr,

virrig är jag av frågor

och halsen är fan så torr ...

 

... en luffare är jag, som halkar

förbi i vägarnas grus.

Mitt hjärta är hett som en masugn

och kallt som ett fattighus.

 

 

I could of course be

 

A tramp’s what I am - what else then,

I could be a vicar of course,

a foundry proprietor too perhaps

a farmer or just a horse…

 

I could of course just be a swallow,

a grass snake or maybe a rook,

if not a snake then a flower,

a summer’s dash in a book…

 

Well, east has in west its beginning

and south ends in north as well,

I get confused by questions

my throat is as dry as hell…

 

…a tramp’s what I am who’s lurching

around in the dust of the road.

My heart is as hot as a furnace

yet a poor man’s cold abode.

 

 

No comments: