Saturday 28 October 2023

Rut Hillarp (1914-2003): 'Sång'



Sång

 

Dröm mig en skog där alla granar ska ga vilse

dansa mig ett moln en slända en äng

dränk mig en brunn ur dina pulsars vingslag

lyft mig en jord för mina läppars månvarv

smek mig en vind

                       och famna mig ett hav

 

döda mig en spång mellan bergen över din hand

glöm mig en ring av silver kring din panna

 

Blända mig en värld utan ögon

 

 

Song

 

Dream me a forest where all pine trees will get lost

dance me a cloud a dragonfly a meadow

drown me a well from your pulses’ wingbeats

lift me an earth for my lips’ lunar month

stroke me a wind

                       and embrace me a sea

 

kill me a foot-bridge between mountains over your hand

forget me a ring of silver around your brow

 

Blind me a world without eyes 


No comments: