Monday 18 January 2010

Another poem by Hanny Michaelis


Vanavond hoorde ik
dat de maan niet rond
maar peervormig is
met tenminste twee
uitstulpingen, misschien
wel drie. Toen ik later
naar buiten keek
klom een ronde
witgloeiende schijf
boven de daken uit
en ik betrapte me
op dezelfde koppigheid
waarmee ik andere
gedeukte illusies
in ere houd.


This evening I heard
that the moon is not round
but shaped like a pear
with at least two
protruberances, maybe
three. When I looked
outside later
a round incandescent
disc was climbing
above the rooftops
and I found myself guilty
of the same stubbornness
with which I uphold
other dented
illusions.


I aftes hørte jeg
at månen ikke er rund
men pæreformet
med mindst to
udbulinger, måske
tre. Da jeg senere
kiggede udenfor
steg en rund
hvidtglødende skive
op over hustagene
og jeg greb mig selv
i den samme stædighed
med hvilken jeg
værner om andre
bulede illusioner.

No comments: