Sunday 30 December 2012

Billy Collins in Danish?!

En anden grund til at jeg ikke har et gevær i huset

En anden grund til at jeg ikke har et gevær i huset
Naboernes hund vil ikke holde op med at gø.
Den gøer med densamme høje, rytmiske gøen
den bruger hver gang de forlader huset.


De må tænde for den hver gang de går ud.
Naboernes hund vil ikke holde op med at gø.
Jeg lukker samtlige vinduer i huset
og sætter en Beethovensymfoni på for fuld udblæsning
men, dæmpet under musikken, kan jeg stadig høre den
gø, gø, gø.


og nu ser jeg den sidde i orkestret,
scenevant, med hævet hovedet, som om Beethoven
havde inkluderet en stemme for gøende hund.


Da pladen til slut er forbi gøer den endnu,
sidder dér i obogruppen og gøer,
stirrer stift på dirigenten, som
opmuntrer den med taktstokken


imens de andre musikere lytter i ærbødig
tavshed til den berømte solo for gøende hund,
denne endeløse coda der for første gang etablerede
Beethoven som nyskabende geni.

Why not? For more in parallel text version, go to here.

No comments: