Saturday 30 March 2024

Werner Aspenström: 'Kvarnen'


 

KVARNEN

 

Jag lever. Alltså har jag huvudvärk.

Jag anser mig inte dummare än hunden

men kan inte skilja mellan subjekt och objekt.

Kronan på verket, vilken besynnerlig kvarn

som gör mjöl av kvarnägarn!

Den där muskeln till vänster:

är det hjärtat som bultar mig

eller jag som bultar hjärtat?

Ljudens retsamma värld:

den stumma visselpipan hörs av hunden.

 

 

THE MILL

 

I am alive. Ergo I have a headache.

I do not consider myself stupider than the dog

but cannot distinguish between subject and object.

To top it all, what a queer mill

that turns the millowner into flour!

That muscle there on the left:

is it my heart that is battering me

or me battering my heart?

The irritating world of sounds:

the silent whistle is heard by the dog.



(More echoes as usual. Descartes and John Donne this time round!)



No comments: