Friday 19 April 2024

Harmen Wind: 'Remedie'


 

REMEDIE

 

Tegen de angst. Al wat ik schrijf

weerstaat mijn wanhoop, elke zin

waaraan ik ademloos begin

jaagt mij de stuipen van het lijf. 

 

Want op papier ben ik niet bang.

Hier gelden vastgestelde wetten

die mij uit razernij ontzetten

en redden van de ondergang. 

 

Kunst zet het leven naar zijn hand,

brengt het terug tot dunne lijnen

die zich, tegen verval bestand,

tot het verstilde beeld verfijnen

van windfiguren in wit zand

waarin ik veilig kan verdwijnen. 

 

 

REMEDY

 

Treatment for fear. All that I write

challenges my despair, each line

I breathlessly a place assign

chases away my fits of fright

 

On paper I am unafraid.

Here there are fixed rules that apply

which help my frenzied mind get by

and save it when it is dismayed.

 

Art places life at your command

makes of it thin lines which cohere

and even all decay withstand

creating here a tranquil sphere

of wind-formed figures in white sand

where I can safely disappear.



No comments: