Sunday 14 May 2023

Ida Gerhardt: 'De bultenaar'


 De bultenaar

 

Ik ben van de moederschoot af

tot een kruipend wezen verminkt:

met voeten waarop ik niet ga

en een rug die mijn schaduw is.

 

Maar ik ken de hitte des daags

en het slapeloos uur van de nacht

waarin de beslissing valt.

En de zorg om het dagelijks brood.

 

En de éne-die niet naar mij ziet;

die ik nooit naar mijn eigen gebied,

naar mijn steilten ontvoeren zal.

Met mijn bergtouw, met mijn houweel.

 

 

The hunchback

 

I have been since my mother’s womb

a disfigured creature that crawls:

with feet on which I cannot walk

and a back that as shadow serves.

 

But I know the heat of the day

and the sleepless hour of the night

in which the decision is made.

And concern for my daily bread.

 

And the one – who at me does not stare;

whom I won’t abduct to my lair,

to my dizzying rockface slopes.

With my mattock and climbing rope.

 

No comments: