Tuesday 5 December 2023

Nils Ferlin: '- intet vet jag'

 


— intet vet jag

 

Det hela såg jag som ett myller bara,

vill intet mena och i sak ha gäldt:

Ett barn som sneglar i ett cirkustält

kan föga mindre eller mer förklara.

 

Atleten såg jag väl, och panterfällen

— att panterfällen var av billig ull

och clownen såg jag: han var punktligt full

när föreställningen var slut för kvällen.

 

Sen såg jag dem när de från staden foro

— med clownen var jag redan du och bror —

att deras löjlighet var ganska stor.

Dock intet vet jag hur de innerst voro.

 

 

— I nothing know

 

It all seemed just a motley to my eye,

I saw no deeper meaning or intent:

A child that peeks inside a circus tent

can little more or less explain than I.

 

I saw the athlete, and the panther hide

– that it was just cheap wool and full of grime

and saw the clown too: always drunk on time

when evening’s show came to a close inside.

 

I saw them when they left for their next show

– the clown by that time had become my friend –

that their absurdity was without end -

Though of their inner life I nothing know.



No comments: