Kölnerdomen
Man säger: du måste se katedralerna
den gotiska basilikan och kupolkyrkan
i bysantisk stil ... Jag har besökt dem
och kan berätta att de alla liknar stubbar,
träd som nekades att växa i himlen.
Jag bugar mig alltså inför Kölnerdomen
som inför en vördad släkting från skogen,
otvättad, av svampar överväxt.
(Liksom jag bugar mig inför floden Rhen
den mellan vinstockar och masugnar
simmande katedralen.)
Högt uppe på den västra fasaden
arbetar en man med en pneumatisk borr
– tänk dig ett tandläkarspett
i en jättes munhåla!
Vid tvärskeppet är tonen förvandlad,
till hälften sångbar.
Vid högaltaret kan den inte skiljas
från det Pro Nobis som alltid utströmmar
från de refflade pelarna.
Så övervinner instrumentet klåparens händer.
Så infogar anden i sig även kroppens smärta.
Cologne Cathedral
People say: you have to see the cathedrals
the Gothic basilica and the dome church
in the Byzantine style … I have visited them
and can relate that they all look like stumps,
trees not allowed to soar heavenwards.
So I bow before Cologne Cathedral
as I would before a revered relation from the forest,
unwashed, overgrown with fungi.
(As I would bow before the river Rhine
the cathedral that swims between vines
and blast furnaces.)
High up on the west façade
a man is at work with a pneumatic drill –
imagine a dental probe
in the mouth of a giant!
At the transept the tone has changed,
now half-singable.
At the high altar it cannot be distinguished
from the Pro Nobis that always flows out
from the fluted columns.
So does the instrument vanquish the bungler’s hands.
So does the spirit even assimilate bodily pain.
No comments:
Post a Comment