REMBRANDT EN SASKIA
Hij schildert in het huwelijksjaar
zijn vrouw, hij schildert wat met haar
verloren gaat achter het zoete kinspek,
de verlegen lippen en het roze oor.
Hij schildert haar slierten en parels,
glazen oorhanger die hem een middag
neemt. Doorzichtigheid wekt razernij;
hij schildert maar wat schildert hij?
Niet hoe zij was maar wat zij dacht,
wat zij achter de ezel zag, wat zij
vertelde met die blik - toegangsbiljet
tot doffe rouw: een zelfportret.
REMBRANDT AND SASKIA
In his first year of marriage he portrays
his wife, paints everything that stays
concealed of her behind the larded cheeks,
the timid lips and rosy ear.
He paints her necklaces and pearls, a dangling
eardrop made of glass that takes an afternoon.
Transparency, but the incensed complaint:
he paints but what exactly does he paint?
Not how she was but what she thought,
what she espied behind the easel, what
that glance revealed – access
to muted grief: a self-portrait, no less.
No comments:
Post a Comment