Monday 21 February 2022

Hjalmar Gullberg: 'Gitarren'

 


Gitarren

 

Jag är din farfars instrument.

Min sista sträng är borta.

Vill jag berätta vad som hänt,

så kommer jag till korta.

 

När jag var ung och hade ton

och det i gatan skymde,

låg som familjens nådehjon

jag inte här och skrymde.

 

Då smög din farfar sig åstad

med mig i sina armar.

Man lyddes till vår serenad

bak många fönsterkarmar.

 

Jag var en livlig och gesvind

musikens undersåte.

Nu bor jag ensam på din vind

bland skräp och gammal bråte.

 

 

The guitar

 

I am your grandpa’s instrument.

My one last string is broken.

To tell of my predicament

Needs words that can’t be spoken.

 

When my fine tone sang tunefully

and dusk came slowly sidling,

I did not out of charity

lie taking space here idling.

 

For then your grandpa roamed abroad,

me in his arms embracing.

Our serenades were much encored

behind each window casing.

 

With music as my king, my tone

was lively, not a mutter.

Now in your attic on my own

I live midst junk and clutter.

 

No comments: