Saturday 14 September 2024

Johann Olof Wallin: 'Din klara sol går åter opp'

 






424. Den svenske psalmboken (1819 )


Din klara sol går åter opp:

Jag tackar dig, min Gud!

Med kraft och mod och nyfödt hopp

Jag höjer glädjens ljud.

 

Din sol går opp för ond och god,

För alla som för mig.

O, må jag så i tålamod

Och kärlek likna dig.

 

O! må jag ock med flit och dygd

Och måttliga begär,

Än kunna glädjas i ditt skygd

Hvar dag, du mig beskär.

 

Då skall jag, trygg, i råd och dåd

Till dig, o Fader! fly

Och än förnimma, att din nåd

Är hvarje morgon ny.

 

 

424. The Swedish Hymn Book (1819)


Once more thy radiant sun doth rise:

Dear God! my thanks to thee.

With hope re-born and fervent cries

I greet life joyously.

 

Thy sun doth rise for good and ill

For all, likewise for me.

Oh God! my heart with patience fill

And love to liken thee,

 

May I with virtue and with zeal

And reined desire alway

In thy sure keeping joy still feel

For each apportioned day.

 

Then shall I, safe, in word and deed

To thee, oh Father! fly

And on fresh mercy from thee feed

When morning fills the sky.

 

 

No comments: