Musique slave
C’est le concert doux des voix pleureuses,
Vieux chagrins résignés et tendresses
Que l’on méconnut et la tristesse
Des élans réprimés. Effleureuses
Voix sourdes, pleurez comme les ifs
Embrumés qu’échevèle un vent convulsif.
C’est le concert tout en lancinances
Des désirs contraires et la ronde
Des corbeaux et des folles arondes
Par le ciel fleuri d’incohérences:
Rouges pompeux, tristes violets
Dont se mêlent, en accords faux, les reflets.
C’est le concert vraiment sans mesures
Des baisers profonds et des morsures;
Le vibrement nerveux des ciguës
Sous l’archet des bises ambiguës
D’avril où reluit un soleil blond
Que voile une averse blême de grêlons.
C’est surtout l’écart entre le rêve
Et le réel qui, sans nulle trêve,
Par des accents forcenés s’exprime,
Comme une blessure s’envenime,
Puis éclate enfin en gémissant
Et remplit l’horizon noir d’un flot de sang.
Slavonic music
It’s soft voices in concert that weep,
Old resigned heartaches, each fondness
That one failed to see and the sadness
Of urges repressed. You brushing, deep
Muffled voices, shed tears as do yews,
Misted when convulsive gusts of winds abuse.
It’s the concert completely awry
Of conflicting desires and the round
Cawed by crows and mad swallows when found
In a whirled, incoherent tall sky:
Pompous reds, sad mauves without end
Where, in false chords, all their reflections now blend.
It’s the concert with no measured pace
One of biting and heavy embrace;
Hemlock’s nervous quivering that grows
Under north winds’ ambiguous bow
In April, where sun’s gleam becomes pale
When veiled in a violent shower of hail.
It’s above all the cleft between dream
And the real that no truce will redeem
That’s in furious accents expressed,
Like a wound which germs start to infest
And which groans as it bursts in a flood
And fills the black skyline with red-gushing blood.
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