Wednesday 14 February 2024

Nils Ferlin: 'En valsmelodi'

 


En valsmelodi

 

Dagen är släckt,

mörkret har väckt

stjärnor och kattor och slinkor;

fyllda av skarn,

slödder och flarn

sova polishus och finkor —

Barnet det skådar i drömmarnas brus

hur en ängel med lyktor går runt våra hus.

— Och ensam i kvällen den sena

jag slåss med en smäktande vals.

Och jag är ganska mager om bena,

tillika om armar och hals —

Jag har sålt mina visor till nöjets estrader,

och Gud må förlåta mej somliga rader,

ty jag är ganska mager om bena,

tillika om armar och hals.

 

Grämelsens son

i grammofon

sprattlar för Hans och för Greta.

Pajas — ack ja —

schajas, — ack ja,

gott kan det vara att veta!

Skänk mej nu bara ett rimord på sol,

när jag redan har använt fiol och viol?

— Ack, ensam i kvällen den sena

jag slåss med en smäktande vals,

och jag är ganska mager om bena,

tillika om armar och hals —

Jag har ingenting alls här i världen att vinna,

och snart i min grop skola maskarna finna

att jag är ganska mager om bena,

tillika om armar och hals.

 

 

A waltz melody

 

Day’s fully doused,

darkness has roused

stars, cats and slugs out a-peeping;

crammed full of filth,

dregs and sheer spilth

copshops and cells are now sleeping –

Lost in dream’s doze the child sees in the night

how an angel with lamps round our houses spreads light.

– And late all alone I have singly

a languorous waltz sought to write.

And my two legs are scrawny and spindly,

my arms and my neck are so slight. –

I have sold songs to bandstands whose aim is mere pleasure,

may God too forgive me lines no one can treasure,

for my two legs are scrawny and spindly,

my arms and my neck are so slight.

 

Son all forlorn,

heard through a horn,

for Jack and Jill does his jigging.

Zany – ah, yes –

hare-brained — ah, yes,

such news is often worth twigging!

Have you a word for me that rhymes with sun,

now I’ve used the word homespun as well as begun?

– Ah, late all alone I have singly

a languorous waltz sought to write.

And my two legs are scrawny and spindly,

my arms and my neck are so slight. –

There is nothing the world holds I would be attaining

and soon six foot down worms will start their complaining

that my two legs are scrawny and spindly,

my arms and my neck are so slight.


To hear Sven-Bertil Taube sing the original, go to here

 

No comments: