Saturday 5 December 2020

Bjørn Aamodt: 'Ul'

 Ul

 

Idag tjente jeg 90 kr. på å pusse vinduer blanke.

Tåkesirener fra fjorden, det sner

tunge, våte flak. Skoene

står ved ovnen.

 

Når jeg lukker øynene ser jeg stjernehimmelen:

 

Store Bjørn

på vei til sitt vinterhi

eller til andre bjørner: åjo

 

jeg har da et par tanker også, klokka tikker,

her er det langt til folk,

 

kanskje 40 år. Tross alt, pleier jeg å si

til meg sjelv, tross alt er det fraværet,

 

denne farveløse avstanden

som driver oss sammen, igjen og igjen.

 

 

Howl

 

Today I earned 90 kroner polishing windows.

Roof sirens from the fjord, it’s snowing

heavy, wet flakes. Shoes

standing by the stove.

 

When I close my eyes I see the starry sky:

 

The Great Bear

on the way to its winter lair

or to other bears: oh yes

 

I have the occasional thought too, the clock ticks,

here people are a long way off,

 

40 years perhaps. After all, I often say

to myself, after all it is absence,

 

that colourless distance

that drives us together, time after time.

 

No comments: