Friday 24 November 2023

Nils Ferlin: '- Sa lille Per'


 

– Sa lille Per

 

Snart går jag bort, sa lille Per,

snart går jag bort från livet.

 

Jag hade det så lustigt här

att jag vart nästan populär

 

– ja, det är sant, sa lille Per,

som det är tryckt och skrivet –

 

Men hur det var och hur det är

så tar det slut på smultronbär

 

och ledsnan kommer allom när

då det blir kalt och rivet.

 

Bort går jag då, sa lille Per,

i lite lä för livet.

 

 

– Said little Joe

 

I soon shall leave, said little Joe

I’ll soon this life be leaving.

 

It was such fun here in life’s show

I seemed quite popular, you know,

 

– it’s true, you’ll see, said little Joe

and seeing is believing –

 

What was and is will not be so,

soon berry-picking I’ll forgo,

 

and all feel weariness in tow

when coldness starts its cleaving.

 

So soon I’ll go, said little Joe,

in lee of life’s hard breathing.




No comments: