Friday 15 March 2024

Ezra de Haan: 'De blinde gids'

 

DE BLINDE GIDS

 

Laat mij je leidsman zijn

degene die op de tast

zijn weg vindt

 

Laat mij, de niet-ziende

maar alwetende

vertellen waarom de wereld draait

en er geen licht oplaait

achter de donkere glazen

van mijn bril

 

Laat mij getuigen van mijn ogen

de zintuigen zonder zin

het gevoel te zijn

door vingertoppen

zodra het licht ontbreekt

 

Laat mij de drager zijn

van al je zorgen

de tranen en angst

die ik niet zie

 

Laat mijn tong

het woord voor je doen

tot we weten waarheen het voert

 

Laat mij je geleiden

en je gelijke zijn,

de tunnel tot het licht.

 

 

THE BLIND GUIDE

 

Let me be your leader

the one who uses touch

to find his way

 

Let me, non-seeing

but omniscient 

relate why the world turns

and no light flares up

behind the dark lenses

of my glasses

 

Let me give evidence from my eyes

the senses without sense

the feeling of existing

through fingertips

as soon as light is lacking

 

Let me be the bearer

of all your sorrows

the tears and fears

that I do not see

 

Let my tongue

speak in your name

until we know where it leads

 

Let me lead you

and be your equal,

the tunnel to the light.

 

 

Translated in collaboration with Albert Hagenaars

Poetic Synapses 12

 

No comments: