Saturday 29 July 2023

Ida Gerhardt: 'De zware last'


De zware last

 

Er zijn soms maanden dat ik nooit alleen

mag zijn en ik verdraag het zonder klagen:

gehangen om mijn hals een molensteen.

Zo zag ik eens een hond een baksteen dragen

die om zijn nek hing aan een knellend touw;

hij wilde telkens zwerven, zei de vrouw,

daartegen hielpen etensbak noch slagen.

En schuw zocht hij mijn hulp, slepend zijn steen.

 

Mijn broeder hond, het mag niet dat gij zwerft,

of sterft diep in het stille bos alleen.

Uw broeder mens als hij ten leste sterft,

hij draagt als gij zijn steen, vel over been:

de zware mensen, legerend om hem heen.

 

 

The heavy burden

 

Sometimes for months I’m never left alone

and I put up with this without complaining:

around my neck I have this large millstone.

A dog I once saw with a brick used to detain him

hung round his neck like some great lump of lead;

for otherwise he strayed, the woman said,

and neither blows nor food bowl would restrain him.

He shyly sought my help, dragging his stone.

 

My brother dog, it’s wrong for you to stray

or die deep in the silent wood alone.

Your brother human till his dying day

bears such a stone as yours, is skin and bone:

his heavy peers, encamped around his home.

 

 

No comments: