Thursday 6 July 2023

Edith Södergran: 'Orfeus'


 

Orfeus

 

Jag förvandlar ormarna till änglar.

Höjen edra huvuden! Resen er på stjärten!

En sekund… och ingen väser mer.

Sälla ligga de vid mina fötter

drömbetagna, kyssande min mantels fåll.

Jag rör vid lyran. Det går en vind över jorden

sakta, högtidligt, i tårar

kyssande skönhetens livlösa,

                  marmorvita statyer på munnen

att de slå upp sina ögon.

Jag är Orfeus. Jag kan sjunga hur jag vill.

Mig är allt förlåtligt.

Tiger, panter, puma följa mina steg

till min klippas häll i skogen.

 

 

Orpheus

 

I transform the serpents into angels.

Lift up your heads! Rise up on your tails!

A second… and the hissing is quite gone.

Blissful, they lie at my feet

dream-enchanted, kissing the hem of my cloak.

I strum my lyre. A wind passes over the earth

gently, solemnly, in tears

kissing beauty’s lifeless,

                  marble-white statues on the lips

so that they open their eyes.

I am Orpheus. I can sing as the fancy takes me.

For me everything is pardonable.

Tiger, panther, puma follow my steps

to my outcrop of rock in the forest.

 

 

No comments: