Monday, 31 July 2023

Ida Gerhardt: 'Clara Haskil'


 

Clara Haskil

 

                        Mozart Pianoconcert in A-dur

 

Gebracht langs donkervlietende

rivieren, langs ravijnen

van brokkelig gesteente

naar de eindelijke weiden van de rust.

De beek spreekt in zichzelve, gentianen 

dragen de droppels op het ernstig blauw,

varens zijn nog gefronst.

En steeds het prevelen, prevelen van water.

– Zijt gij daar, die op aarde naast mij was?

O liefste, liefste, hoe aanzie ik thans

uw eigen staat, en weet ik wie ik zelve

mag zijn. – Herken het tekenschrift

der vlinders en der purperen honingmerken:

strofen op aarde onontraadselbaar.

Dit is het, wat wij nimmer uit te spreken

vermochten, wat thans op de lippen ligt

van zelve.

Hoor, het water vraagt

dat wij nog zwijgen, want de wind heft aan,

vlagen van snaren, ruisend, en daarachter

een donker stromen, waar de oorsprong verholen is.

 

 

Clara Haskil

 

                        Mozart Piano Concerto in A major

 

Brought along dark-flowing

rivers, along ravines

of crumbling bedrock

to the final pastures of rest.

The stream speaks to itself, gentians

carry the droplets on their solemn blue,

ferns are still furrowed.

And constantly the murmuring, murmuring of water.

– Are you there, you who on earth were beside me?

O dearest, dearest, how I now view

your own state, and know who I myself

may be. – Recognise the sign writing

of butterflies and of purple nectar guides:

verses indecipherable on earth.

It is this which we were never able

to express, which now of itself lies

on our lips.

Listen, the water asks

us to remain silent, for the wind is getting up

gusts of chords, rustling, and behind them

a dark flowing, the origin of which

is concealed.

 

Honingmerken (=honey marks) – nectar guides for bees

 

Listen to Clara Haskil play the concerto here. The poet is possibly thinking of the second movement, the Andante.

 

 

No comments: