Monday, 27 July 2026

Thor Sørheim: 'Om å dikte'

 


OM Å DIKTE

 

Det er ikke jeg som skriver diktene. Bidraget

mitt er å sanse fritt i et vegkryss og nyte duften

av ryllik og honningblom og slippe ordene løs.

De springer ned i grøftekanten, noen ganger

kan jeg til og med høre dem mumle til kjøttmeisen.

De sørger for innhold og rytme, stort sett da, før de

forsvinner, og da er det jeg som må henge opp

sokker og truser på snora under en smilende himmel.

 

 

ABOUT FASHIONING A POEM

 

I’m not the one who writes the poems. My contribution

is to free my senses at a crossroads and enjoy the scent

of yarrow and musk orchid and let the words loose.

They jump down to the edge of the ditch, sometimes

I can even hear them mumbling to the great tit.

They take care of the content and rhythm, more or less,

before disappearing, and then I am the one who must

hang socks and briefs on the line beneath a smiling sky.



No comments: